Sidor

tisdag 11 oktober 2011

Kutna Hora - Och sommarhimlarna

På ett nattåg mot Berlin. Jag har varit där förut. Jag vet hur det går till. Vakna upp i det enorma växthus som är Berlin Haupbahnhof, köpa frukost, yrvaken åka vidare genom den tyska landsbygden, mot Tjeckien.

Från tågfönstret såg man sönderfallna byggnader, stora berg och djupa floder. Vi landade sedan i Kutna Hora som var en mysig liten tjeckisk stad där ölen var billigare än vattnet och hantverkarna arbetade på taket iklädda gröna hängslebyxor.

IMG_9511_750x1125.shkl

IMG_9483_750x1125.shkl

IMG_9481_750x1125.shkl
Utanför den kända benkyrkan (liten kyrka där alla dekorationer består av uppgrävda människor).


IMG_939211_750x619.shkl

IMG_9792_750x500.shkl
I en enorm kyrka som jag bestämt påpekade var coolare än Notre Dame.

IMG_9658_750x1229.shkl

IMG_9536_750x1125.shkl
Från vårt hotelfönster. De hängde tvätt, spelade musik och grillade. Vi vinkade åt dem. De vinkade tillbaka.

De två nätterna i Kutna Hora blev fantastiskt fina. Man kunde sitta barärmad enda in i natten och det gjorde vi också. Sedan letade vi efter spöken, varandra, oss själva i hotellet iklädda pjamas (jag har filmer, ni skulle inte förstå någonting men det var så förbannat, jävla roligt).

3 kommentarer:

  1. Har du inga bilder från benkyrkan då?
    Och DU drack väl ingen öl, hoppas jag, du som är nykterist?
    Hur fan kan en stad heta så förresten... Djävla perverst.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar också./B

    SvaraRadera
  3. För sjutton gubbar det är väl klart att jag inte drack någon öl!

    SvaraRadera