Sidor

tisdag 21 december 2010

Dag 14 – Min favoritmusik

En hel hög med låtar som jag tycker är jättejättebra.

Klicka

En gnutta Edward Sharpe & The Magnetic Zeros med deras ärlighet och deras enorma kärlek till musiken.
En matsked Thåström med allvar, mörker, rotlöshet, hopplöshet och hängivenhet.
Ett uns Björk med hennes lekfullhet och flödande kreativitet som skapar musik som kanske är större än oss själva.
En deciliter Kent och deras sanningar som får en att gråta inombords, och Jocke Bergs svepande stämma som en kall hand på pannan.
En aning The Knife med deras genialiska låtarrangemang och samhällsförändrande musik med ett litet ironiskt leende på läpparna.
En tesked Mumford & Sons musik som små små explosioner i mig. Som ett ständigt crescendo. Som att springa och aldrig stanna.
En näve Regina Spektor med hennes totalt obegränsade musikalitet. Den enda jag känner till som behärskar att sjunga fult snyggt.
En kopp José Gonzalez med hans lågmälda fantastiska gitarrspel och sång. För att hans musik får mig att veta vad jag vill syssla med.
En milliliter Yann Tiersen med sitt emotionella pianospel som får mig att förstå precis exakt vad han menar. Vackert som solen när den försvinner längst bort på himlen.

Och en hel liter annat som är fantastiskt av helt olika anledningar eller kanske rentav precis samma.

1 kommentar:

  1. Men din absoluta favoritmusik framför all annan- det är Korvbandet med dess spektakulära kazoofanfarer, modiga stämsång och interstellära texter!

    SvaraRadera