Sidor

onsdag 15 december 2010

Dag 09 – Min tro

På det religiösa planet så är jag en mycket vilsen människa.
Jag skulle vilja ha en religion. Regler att följa, förutbestämda värderingar och livet efter döden säkrat. Men någon religion har jag inte. För att jag inte vill nöja mig med en enkel förklaring. Eller för att jag föddes som en envist ifrågasättande människa.
Eller förmodligen mest för att mina föräldrar inte har någon religion.

Men tro kan man ju göra ändå.
Jag tror på människors styrka att klara av nästan vad som helst
och på naturens fantastiska återhämtningsförmåga.

Vad är inte religion om det periodiska systemet?
Eller en atoms uppbyggnad och att allting som finns är uppbyggt av precis sådana atomer.
Vad är inte religion om den mänskliga hjärnan?
Jag tror på mänskligheten,
och dess girighet.

Jag tror inte att människan är god (och vad är ens godhet?)
Men jag tror på att människan strävar efter att uppnå kongruens.
Balans mellan vad man är och vad min vill vara.
Som allt annat i naturen strävar vi efter balans.
Inget mer,
inget mindre.

1 kommentar:

  1. Regler kan du ju följa även om du inte är religiös.
    Förutbestämda värderingar och sånt trams är du för klok för.

    SvaraRadera