Sidor

måndag 12 oktober 2009

en helt ny karriär, i en helt ny stad

det finns en människa, en händelse som ger mig ont i bröstet varje gång jag tänker på det. För hon påminner om en känsla av ingen återvändo. När något ryckts ifrån en och man inte ens kan skylla på döden, utan bara sig själv.


det var en flicka

som var helt svart


hon satt utanför musikaffären

efter stängningsdags 


och grät  


det korpsvarta håret klibbade mot ansiktet 


hon snörvlade och sa att han inte älskade henne mer



jag försökte förstå, ställde klyschiga frågor till denna främling

hon visade mig filmer 


på en pojke med brunt hår, en grov pojke


hon sa att hon älskade honom



och hela hon pulserade undergång och desperation


känslan ångade ur hennes mun i den kalla vinternatten




jag följde henne till hemköp

hon köpte energidryck

och kexchoklad


tröstmat, det är okej


hon betalade, tjugotre och femtio



när vi sedan kom ut igen så drog hon luvan längre ner över ansiktet

hon skulle med en buss


allt jag kunde förmå mig själv att lämna i hennes bagage var klyschor som: det kommer ordna sig och sov på saken


så åkte hon


jag ser henne på stan ibland


hon har rött hår och jag funderar på om hon fortfarande känner sig sårig


förmodligen inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar